Onderwijs vernieuwen vraagt niet alleen om inhoudelijke ideeën, maar ook om veranderkundige competenties en reflectie op het innovatieproces. Wil je meer reflecteren en onderzoeken hoe je jouw vernieuwingsproject kunt verrijken met deze know-how? Doe dan mee aan het tweede pilotjaar van de LeO. Lees meer over Leergang Onderwijsinnovatie (LeO) 2024 - meld je aan!
Het complexe karakter van onderwijsinnovaties vraagt om leiderschap dat adequaat kan reageren op dynamische ontwikkelingen. Gespreid leiderschap en een passend veranderrepertoire helpen bij het ontwikkelen van duurzame onderwijsinnovaties. Het NRO ontwikkelde een pagina op onderwijskennis. Lees meer over Leiden van complexe onderwijsinnovaties
Op 23 november kwamen de LeO-gangers (Leergang Onderwijsinnovatie) voor de vierde en laatste keer samen. Het thema 'Verandernarratieven' stond hierbij centraal. Lees meer over Terugblik Leergang Onderwijsinnovatie: dag 4
Onderwijs vernieuwen vraagt niet alleen om inhoudelijke ideeën, maar ook om veranderkundige competenties en reflectie op het innovatieproces. Om dat goed in kaart te brengen, ging in maart de eerste lichting van de Leergang Onderwijsinnovatie van start. We delen hieronder de eerste inzichten. Lees meer over Leergang Onderwijsinnovatie: de eerste resultaten
Gisteren had ik al model / leidraad de innovatiecirkel meegenomen. Dit model komt uit het boek 'Innovatiesucces in het mbo' (practorpublicatie) van John Schobben. Het model vind je in hoofdstuk 9. Verder worden er nog een aantal interessante innovatieprojecten uitgelicht. Lees meer over Innovatiesucces in het mbo
‘De één is super enthousiast over de verandering, de ander krijgt al stress of een hoge bloeddruk als je het woord onderwijsvernieuwing alleen al uitspreekt,’ aldus Lector Kristin Vanlommel die bevestigt dat veranderen van onderwijs een complex opgave is. Lees meer over Verslag masterclass: Koersen langs paradoxen van onderwijsvernieuwing.
Meervoudig kijken naar je organisatiecontext, dat was het onderwerp van de online masterclass op 7 oktober. Onderwijsvernieuwers probeerden de complexiteit van hun innovatieproces te duiden en verkenden vervolgens hoe je dat weer hanteerbaar maakt. Lees meer over Verslag masterclass: Leidinggeven aan onderwijsinnovatie, een caleidoscopische puzzel.
Naast een instrumentele kijk op het veranderproces van jouw onderwijsvernieuwing kun je ook bewust worden van je eigen veronderstellingen en sturende principes die invloed hebben op jouw handelen als vernieuwer. Situationeel bewustzijn was onderwerp van de masterclass op 11 februari. Lees meer over Verslag masterclass: Je kunt je ergeren aan zo’n onvoorspelbaar proces, je kunt er ook van houden.
Op 29 november 2019 vond de eerste masterclass verandering verankeren van het ComeniusNetwerk plaats. De masterclass bracht welkome inzichten om verandering duurzaam te kunnen implementeren. Een verslag van de middag. Lees meer over Verslag masterclass : Onderwijs vernieuwen in de swampy lowlands – doe het in ieder geval samen!
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.