Hoe maak je jouw onderwijsinstelling nu inclusiever? En wat is de rol van de docent hierin?
Docenten van het hoger onderwijs leggen uit wat inclusie is en hoe kan je inclusie in het hoger onderwijs verbeteren? De uitleg is met voorbeelden van inclusie in het hoger onderwijs.
Mieke Lopes Cardozo is Senior Lecturer Education and Inclusive Development, Universiteit van Amsterdam. "What has seem to work and open up spaces is to create a bigger sense of belonging and to working more divers and inclusive ways." Lees meer over Mieke: What inclusive higher education would mean for everyone
Marjolein Deunk is Universitair Docent Pedagogische en Onderwijswetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen. "Herken je eigen denkkader. Wat voor jou gewoon lijkt, is voor een ander misschien anders." Lees meer over Marjolein: Inclusie betekent dat iedereen zich gezien voelt
Marieke Meeuwisse is Universitair Docent bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. "Weet wie je studenten zijn. Sta stil bij de cultuur van de studenten en kies andere bewoording zodat de student precies weet wat ze moeten doen, wat er van hen gevraagd wordt." Lees meer over Marieke: Weet als docent wie je studenten zijn
Nursel Akdeniz is Docent (Ortho) pedagagiek, Saxion Hogeschool. "Inclusie is in de brede zin, of we het hebben over westers, niet westers, lhbti, functie beperking, man/vrouw verhouding, dat al die diversiteitsvormen onderdeel is van de maatschappij, van het onderwijs." Lees meer over Nursel: Inclusie is dat iedereen dezelfde kansen kan krijgen
Soemitro Poebodipoer is Hoofd Opleiding Ergotherapie, Hogeschool van Amsterdam. "Wil je daadwerkelijk met het onderwerp inclusie iets doen dan is dat vaak ook een ongemakkelijke discussie. Als je daar uitblijft dan komen we niet tot de kern, van het inclusiever maken van het onderwijs." Lees meer over Soemitro: Inclusie is vaak ook een stuk ongemak
Inti Soeterik is docent/onderzoeker Universitaire Pabo van Amsterdam en Universiteit van Amsterdam. "Inclusie is dat iedereen zich thuis voelt in een omgeving, zich kan herkennen maar ook dingen kan adresseren als hij of zij zich niet oké voelt in die omgeving of dingen mist. Wie ben je zelf? " Lees meer over Inti: Inclusie is je thuis voelen in een omgeving
Herco Fonteijn, Universitair hoofddocent, Faculteit psychologie en neurowetenschap, Universiteit Maastricht. "De uitdaging is dat je een wij gevoel probeert te creëren. Dat mensen die in het hoger onderwijs zitten en later leidinggevende posities innemen in staat zijn het wij gevoel te creëren." Lees meer over Herco: De uitdaging bij inclusie is het wij gevoel
Chiel van der Veen is Universitair docent onderwijspedagogiek, Vrije Universiteit “Het belang van inclusie voor het hoger onderwijs is dat je probeert om de perspectieven van studenten en docenten een plek te geven in je onderwijs of in je beleid.” Lees meer over Chiel: Inclusie is het perspectief van de student en docent
Anouk Wouters, Universitair docent Amsterdam UMC "Inclusie is samen, onderwijs voor iedereen, dat iedereen gehoord wordt, dat iedereen bedient wordt, iedereen tegemoet kan komen, dat iedereen hun visies meeneemt in hoe je onderwijs er uit moet zien." Lees meer over Anouk: Inclusie is 'samen'
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.