Het congres ‘Deep Dive – Golven van verandering in het mbo en ho’ trok onder meer docenten, beleidsmedewerkers, onderzoekers en andere professionals uit het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs naar de Jaarbeurs in Utrecht. Ze konden er terecht voor een middagvullend programma rondom onderwijsonderzoek en onderwijsvernieuwing, georganiseerd door het NRO, het ComeniusNetwerk en Onderwijskennis.nl.
Verandering in onderwijs
Samen met dagvoorzitter Florian Dirkse, professioneel zeiler en mede-oprichter van The Ocean Cleanup, zorgde lector Organiseren van Verandering in Onderwijs dr. Kristin Vanlommel van de Hogeschool Utrecht voor de plenaire opening van de middag. In haar keynote-lezing ging zij in op de verschillende paradoxen die onderwijsverandering moeilijk maken en vertaalde deze in een aantal reistips voor veranderaars, zoals investeren in (de kwaliteit van) lerende netwerken.
Research-informed werken
Na de plenaire opening gingen de bezoekers van het hoger onderwijs programma uiteen in verschillende ‘stromingen’. Bij elke stroming stond een actueel thema centraal, zoals vorming van studenten en internationalisering, en thema’s uit het Nationaal Programma Onderwijs, namelijk studentenwelzijn en studievoortgang. Na een presentatie van onderwijsonderzoek over dat betreffende thema en een voorbeeld van onderwijsvernieuwing in de praktijk, volgde een interactieve sessie waarbij de deelnemers met de onderzoeker en de onderwijsvernieuwer in gesprek gingen. De stromingen Toetsing bij transdisciplinaire samenwerking en Learning Communities waren het drukst bezocht, maar ook de andere stromingen konden op een mooi aantal deelnemers rekenen.
Deep Dive 2024
Het Deep Dive Congres sloot de middag af met dans en spoken word door studenten van de opleiding Bachelor Docent Dans van ArtEZ Hogeschool voor de kunsten, met choreografie van Caurena Bernabela. De organisatie blikt terug op een geslaagde middag en kijkt uit naar het volgende Deep Dive Congres, dat waarschijnlijk in 2024 zal plaatsvinden.